tisdag 6 juli 2010

Mary Jane tofflor

Jag surfade runt lite och hittade det här mönstret: http://goodknits.com/blog/mary-jane-slippers/. Perfekt för mig som alltid vill ha något lite varmare på fötterna vintertid och dessutom är jag inne i en virkperiod så då passade det ännu bättre. Mina gamla stickade är helt slut och de nya blev inte alls bra för jag försökte förbättra mönstret lite, men "don´t fix it if it ain´t broken"! Jag virkade ett par bruna (som jag inte lyckats få på bild ännu) först och ändrade lite i mönstret för jag trodde jag hade ett helt annat garn och 4:ans virknål istället för 5 som i mönstret. Sen kollade jag lite noggrannare vilket garn som var i orginalet och det stämde precis med mitt 7 bröder så jag bytte virknål och började på ett nytt par och tänkte att jag skulle följa mönstret exakt den här gången, men emedan storleken inte var utskriven så blev de alldeles för små. Översta tofflan är orginalstorlek dvs ca 36 och under finns min gigantiska storlek 42.

Jag påbörjade ytterligare ett par under midsommarhelgen, men de är på hälft och förblir väl så tills någongång i höst. Just nu virkar jag ihop mina afrikanska blommor och efter lite funderingar så blir det nog sexkantiga kuddar ala Frualbertsson: http://frualbertssons.blogspot.com/2010/07/framsidan-av-african-flower-kudden-ar.html Det återstår bara att bestämma hur baksidan skall se ut: virkad eller tyg?
I symaskinen finns köksgardiner till "stugan". Utklippt finns två eller var det fyra pyjamasar(det ska bli minst fyra innan hösten iallafall!) i stl 98/104 i JNY designs rosa och röda kaniner kombinerat med enfärgat. Ytterligare finns det ett par kortbyxor att sy ihop och en Ottobre Puffis tröja i JNY vågade ränder. Det ska bli mer vågade ränder bara jag orkar klippa ut. Att klippa ut är det tråkigaste momentet med syandet tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar