lördag 7 maj 2011

Long time, no see..

Det är inte mycket som har hänt i handarbetssvängen sedan jag sist skrev! Det har varit en väldigt lång, kall och tröttsam vinter så jag är kanske ursäktad?! Jag tänkte dock ta mig i kragen nu och börja både blogga och handarbeta igen! Det som föranleder denna "kragtagning" är mitt garninköp i påskas: 5 nystan 7 Bröder. För att kunna motivera detta garninköp så avlade jag ett löfte om att sticka upp den inköpta garnmängden innan julafton detta år. Löftet betyder alltså att jag skall sticka upp 750g garn innan jul och det behöver inte vara just dessa nystan utan det går bra med sådant som finns i samlingarna redan! Det känns inte oöverstigligt eftersom jag i höstas lyckades sticka upp ca 400g.
Ett par sockor lyckades jag sticka under sista vintermånaden! Jag är ganska stolt faktiskt eftersom de är i stl 42 dvs åt mig och jag behövde bara repa upp tån en gång! Stickade i Nalle Marjaretki Hjortron och med stickor nr 3.

Här är början på mitt löfte:

Helt ärligt så började jag sticka dem innan påsk, men jag planerade redan då att köpa mera garn så jag smygbörjade lite. Underknee sockor i stl 42, 7 Bröder garn och stickor nr 4. Jag tittade in på Novita.fi och hittade tabeller för hur många maskor och varv och så som behövs för olika storlekar i både Nalle och 7 Bröder garn så nu kanske jag vågar sticka andra stl än småbarns och min egen stl!

Jag försöker odla min gröna fingrar litegrann också. Detta ska bli solrosor:

Och detta stora tagetes:

Nu ska jag sluta skriva för jag har blivit lovad ett glas vin och någon film! :-)

1 kommentar:

  1. roligt att du tittat in i bloggen min. mössorna har jag virkat enligt eget mönster, men det verkar finnas liknande på flera ställen. bara enkel virkning med ökning på jämna mellanrum, så en pepparkaks kant (eller vad de heter )
    ~marita~

    SvaraRadera